Kenapa Selulit Terjadi Sehingga Menghodohkan Kulit?

Bagi kebanyakan wanita, mendengar perkataan selulit sahaja dah buat mereka stress dan tertekan. Apatah lagi bila mereka sendiri merasainya.

Selulit adalah gumpalan lemak yg terdapat di bawah kulit. Sel-sel lemak ini akan menarik tisu-tisu di bawah kulit dan menyebabkan tekstur kulit anda menggerutu. Ia juga mengakibatkan garis-garis kulit pecah dan selalu terdapat pada bahagian punggung, paha dan belakang betis.

selulit

Seseorang itu tidak perlu gemuk untuk mendapatkan selulit. Tahukah anda kenapa selulit sering terjadi?

1. Hormon

Hormon Estrogen merupakan salah satu penyebab timbulnya selulit. Ia terbentuk ketika terjadi perubahan hormon pada wanita iaitu ketika akil baligh, hamil dan menopaus. Pengambilan pil kesuburan dan juga pengambilan sesetengah pil perancang keluarga boleh menyebabkan berlakunya perubahan hormon.

2. Fizikal

Masalah ini terjadi ketika adanya perubahan pada lapisan lemak di bawah kulit. Apabila perubahan ini berlaku, maka berlakulah masalah selulit.

3. Duduk terlalu lama

Situasi ini boleh menjadi pencetus selulit ditambah lagi bila anda duduk dalam posisi yg salah. Contohnya duduk dalam keadaan tubuh yg agak membongkok dan kurang bergerak sehingga sendi-sendi tulang pada tubuh menjadi kaku. Contohnya terlalu lama duduk di depan komputer.

4. Pengambilan Kafein

Minuman yg mengandungi kafein juga boleh menjadi penyebab munculnya selulit. Jadi jika ingin mencegah selulit 'datang' kepada anda, ada baiknya kurangkan pengambilan kopi, teh dan minuaman bersoda.

5. Berat badan tak stabil

Diet yo-yo atau perubahan berat badan yg tak stabil juga boleh meningkatkan kemungkinan munculnya selulit. Kawal berat badan, sebaik-baiknya lakukan secara perlahan-lahan dan tak terlalu drastik.

6. Pola Makan

Hindari makanan yg kaya dengan lemak kerana lemak lambat diuraikan dan tersimpan dalam tubuh. Hindari pula makanan yg tinggi kadar gula dan zat aditif kerana membuat selulit makin parah. Banyakkan minum air putih untuk membantu membuang kandungan toksin dalam tubuh.

Suplemen semulajadi dari Shaklee yg mungkin dapat membantu anda:

selulit shaklee

1) LECITHIN -  Nature’s Emulsifier  memecah serta mencairkan lemak terutama  kolestrol dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluh-pembuluh darah.

2) VITAMIN C -  berfungsi membentuk kolagen yang penting dalam memelihara saluran darah yang sihat.

3) OSTEMATRIX - Pil Kalsium berserta magnesium yang penting dalam pembentukan tulang dan mengeluarkan hormon & enzim badan serta mengurangkan masalah pengumpulan air ataupun water retention di dalam tubuh.


4) ESP – sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.


Untuk Info dan Order: 

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121
Email: finiey_zain@yahoo.com
Ranking: 5

{ 1 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

esp mmg best. sy dh cuba.


February 2, 2013 at 3:07 AM
 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved