Petua Merawat Kuku Yang Rosak dan Rapuh

Anda mempunyai kuku yg rosak dan rapuh? Mari amalkan petua ini untuk merawat kuku tersebut. Agar kuku anda akan jadi sihat bersinar serta kuat!

petua rawat kuku rosak

1. Belimbing buluh

Ia berkesan membersihkan kotoran di celah-celah kuku dan kulit luar serta menguatkan kuku. Anda perlu menggosokkan potongan belimbing buluh pada kuku yg hendak dibersihkan. Setelah itu, bilaslah dengan air bersih.

2. Minum air putih secukupnya

Pengambilan air putih yg cukup, melancarkan perjalanan darah dan sekaligus membantu menguatkan kuku.

3. Amalkan kalsium

Kalsium dipercayai bagus untuk menguatkan kuku. Antara sumber kalsium yg terbaik adalah susu, keju, ikan sardin, kacang-kacangan dan biji-bijian. Selain itu, sayuran seperti brokoli, kangkung dan bayam juga bagus. Anda juga boleh mengambil suplemen semulajadi Shaklee Ostematrix yg kaya dengan kalsium, magnesium dan vitamin D!

Shaklee Ostematrix
OsteMatrix membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.

4. Daun lidah buaya

Bukan saja bagus untuk merawat rambut, daun lidah buaya juga boleh merawat kuku. Anda perlu membersihkan daun ini dan sapu secara rata pada kuku. Lakukan secara kerap, kuku akan kelihatan cantik dan kuat.

5. Getah betik

Sesekali mengupas betik muda, ambil getahnya dan sapu pada kuku. Biarkan seketika. Getah betik juga dipercayai mampu mencantikkan kulit.

6. Lemon

Lemon bagus untuk mengurangkan warna kuku yg kekuningan. Perahkan jus lemon, campurkan dengan ubat gigi jenis pemutih. Sapu campuran yg diadun rata ini pada kuku. Biar hingga kering. Setelah itu, basuh kuku dengan air suam. Lakukan secara teratur untuk dapatkan kuku yg normal.

7. Bawang putih

Ia mengandungi zat yg sangat berguna untuk kuatkan kuku. Caranya, anda perlu memarut bawang putih hingga halus. Kemudian sapu pada kuku. Tunggu beberapa minit dan bersihkan kuku. Jadikan ini rutin untuk kuku yg kuat dan tidak rapuh. Boleh juga amalkan Garlic Shaklee ini!

garlic shaklee
Allisin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah. Allisin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan. Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik. Setiap tablet Garlic Shaklee mengandungi 500mg bawang putih.

8. Campuran madu, telur dan minyak zaitun

Dapat melembap dan melembutkan kuku. Campurkan 2 sudu madu dan minyak zaitun dalam periuk. Panaskan dan gaul rata. Tutup api. Kocakkan telur dan campur dengan adunan tadi. Sapu rata pada kuku dan tunggu 10-15 minit. Bersihkan kuku.

Selamat mencuba!

Dapatkan Ostematrix dan Garlic sekarang!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0c6de67934d4131901b964842dddfbf6

Untuk Info Lanjut:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved