Gopoh Ketika Makan, Faktor Penyebab Gemuk?

Bila belek-belek satu magazine ni, tetiba je mata terpandang tajuk ni, gopoh ketika makan punca gemuk? Korang setuju tak? Korang pun mesti pernah gopoh time makan kan? Saya pun, especially time busy dan tengah kejar masa. Tapi bila baca kat magazine tu, terasa takut pun ada. Tak nakla gemuk. Lepas ni kena makan secara lebih berhemah la. Dan kenala diet sikit. Hehehe.


Apa kata magazine tu?

Menurut kajian, seseorang yang mampu melambatkan proses makannya, hanya mengambil 70 kalori lebih rendah berbanding mereka yang makan dengan cepat ataupun yang biasa makan terburu-buru.

Menurut pakar nutrisi, untuk mengelakkan kegemukkan, ada beberapa amalan yang dapat membantu. Pertamanya, sebelum makan hendaklah menarik nafas panjang selama beberapa kali melalui hidung dan menghembuskannya melalui mulut. Cara ini dilakukan secara perlahan sehingga tubuh berada dalam keadaan relaks.

Seterusnya, nikmati setiap suapan makanan anda dengan betul dan kunyah secara perlahan-lahan. Keadaan tubuh yang relaks dapat membantu anda lebih tenang dan memudahkan anda untuk merasai nikmat hidangan yang masuk ke mulut. 

Asalkan anda tahu cara makan dengan betul, iaitu tidak terburu-buru, makan dengan mengunyah serta menikmati setiap suapan, ia akan membantu anda cepat kenyang dan puas dengan makanan itu, biarpun kuantitinya tidak banyak! 
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved