Gemuk = Banyak Makan?


Kegemukan bukan hanya kerana banyak makan dan kurang bersenam, tapi juga akibat faktor lain. Antara yang dikenal pasti adalah keadaan kesihatan seperti ketidakseimbangan hormon dan kekurangan vitamin.

Namun, faktor di bawah juga menyumbang kepada berlakunya masalah kegemukan:

1. Kemurungan

Ada bukti bahawa kemurungan berkait rapat dengan kenaikan berat badan. Satu kajian tahun 2010 yang dipaparkan dalam American Journal of Public Health menyatakan bahawa orang yang merasa sedih dan kesepian lebih cepat naik berat badannya daripada yang tidak sedih. Selain daripada itu, ubat anti-kemurungan mampu menyebabkan kenaikan berat badan.

2. Kesan Sampingan Ubat

Ada beberapa ubat yang dapat menyebabkan kenaikan berat badan seperti pil perancang kehamilan, kelebihan hormon kerana terapi hormon, steroid, beta-blocker untuk penyakit jantung dan tekanan darah, ubat anti kejang, ubat kanser payudara seperti tamoxifen dan beberapa ubat rawatan untuk rheumatoid arthritis serta ubat migrain dan pedih ulu hati.

3. Pencernaan Lambat

Gangguan pencernaan seperti lambat buang air besar juga dapat menambah berat badan. Idealnya, buang air besar dilakukan satu jam setelah makan. Buang air besar sekali atau dua kali sehari masih dikira sihat. Tapi jika pembuangan air besar tidak begitu teratur, dehidrasi dan kurang serat dalam usus boleh menyebabkan tubuh anda cepat gemuk.

4. Kurang Nutrisi

Kekurangan Vitamin D, Magnesium atau Zat Besi dapat mengganggu sistem kekebalan, kurang bertenaga atau mengganggu metabolisme. Akibatnya, terjadi kenaikan berat badan. Kekurangan energi dapat dibantu dengan mengambil manisan dan karbohidrat sederhana.

5. Penuaan

Ini adalah keadaan yang tidak dapat dihindari. Seiring pertambahan usia, metabolisme tubuh semakin perlahan. Golongan berusia membakar kalori lebih lambat dibandingkan ketika masih muda. Jadi mereka perlu banyak berolahraga dan menjaga nutrisi agar metabolisme berjalan dengan baik.


6. Mengidap Fasciitis Plantar

Penyakit otot dan tulang seperti plantar fasciitis, osteoarthritis dan nyeri lutut atau pinggul, dapat menyebabkan kenaikan berat badan yang tidak disengaja. Plantar fasciitis akan membuat si penderitanya tidak dapat beraktiviti sehingga menyebabkan kenaikan berat badan.


7. Mengidap Sindrom Cushing

Berat badan disertai dengan tekanan darah tinggi, osteoporosis, perubahan warna dan kualitas kulit seperti berkas ungu atau keperakan pada perut dan kemerahan pipi, menjadi tanda bahawa tubuh tidak dapat memproses nutrisi dengan tepat atau disebut sindrom Cushing. Sindrom ini menyerang sekitar 15 juta orang dewasa setiap tahun. Salah satu tandanya adalah lemak berkumpul di bahagian tengah tubuh menyebabkan lengan dan kaki kelihantan ramping.


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved