Set Bersalin Shaklee & Panduan Selepas Pembedahan

Kebiasaannya bersalin secara pembedahan atau 'C-Section' akan dilakukan sekiranya 'vaginal delivery' akan membahayakan nyawa ibu atau bayi. Ada juga di kalangan ibu-ibu yg meminta untuk bersalin secara pembedahan atas sebab-sebab tertentu. Kalau dahulu, bersalin secara pembedahan dianggap agak janggal, namun pada masa kini, ia dianggap sesuatu yg biasa dan normal.

Bersalin secara pembedahan akan menyebabkan luka pada bahagian abdomen ibu. Ini akan membuatkan ibu terpaksa berpantang tanpa berurut, bertungku, berbengkung dan sebagainya.

panduan bersalin pembedahan

Antara panduan bagi ibu-ibu yg bersalin secara pembedahan:

1. Tangguhkan sebarang senaman abdomen sehingga 4 hingga 6 minggu selepas bersalin.

2. Elakkan daripada mengangkat dan membawa barang berat.

3. Apabila ingin bangun dari kedudukan berbaring, mengiring ke sisi dan gunakan lengan anda untuk menolak badan anda ke posisi duduk.

4. Urutan lembut pada parut pembedahan dapat mengurangkan perekatan kulit dan mengurangkan ketidakselesaan.

5. Sekiranya anda ingin terbatuk atau terbersin dalam masa beberapa bulan selepas pembedahan, letakkan sebiji bantal merentangi perut dan tekan perlahan-lahan untuk memberi sokongan pada parut dan mengurangkan rasa tidak selesa.

6. Kurangkan aktiviti anda di rumah. Jangan mengangkat sesuatu yang lebih berat daripada bayi anda dan elakkan daripada melakukan kerja-kerja rumah.

7. Kadar pengeluaran darah nifas boleh berubah mengikut masa dan boleh meningkat jika banyak aktiviti dan kerap bertukar kedudukan. Gunakan situasi ini untuk menentukan sama ada anda sudah terlalu banyak melakukan kerja.

8. Minum banyak air untuk memastikan badan anda cukup hidrat dan makan makanan berkhasiat untuk mengembalikan tenaga dan mencegah sembelit.

9. Susun segala keperluan dan pakaian bayi berhampiran dengan anda supaya anda tidak perlu terlalu kerap bangun dan duduk.

10. Awas jika anda demam atau sakit, itu mungkin tanda anda terkena jangkitan.


Bagi penyembuhan yg cepat dan berkesan, ibu boleh berpantang dengan set bersalin Shaklee ini.

set bersalin shaklee

Fungsi vitamin-vitamin ini:

VitaLea : Bekal 28 vitamin dan mineral untuk isi kekurangan dalam pemakanan ibu. Zat besi bantu tambah darah yang hilang semasa proses bersalin.

B-Complex : anti-stress, elak kemurungan (meroyan) & stabilkan hormon

Vita-C : cepatkan penyembuhan luka, baiki tisu rosak semasa proses bersalin

Zinc : bantu rahim sembuh, cepatkan penyembuhan luka episoptomi @ caesarean, kurangkan rambut gugur selepas bersalin, tingkatkan imun badan

Ostematrix : membantu mengurangkan sakit-sakit badan, urat, otot dan saraf selepas bersalin. Membantu masalah buasir dan sembelit selepas bersalin


Apa kata ibu-ibu yg sudah menggunakan set bersalin ini?

testimonial set bersalin shaklee

berpantang shaklee

bersalin bedah shaklee


Untuk Info dan Order:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved