Penyebab Asma dan Cara Mengatasinya Secara Semulajadi

Apakah penyakit asma? Cara merawatnya bagaimana pula? Saya akan kupas satu persatu di entri kali ini. Mudah-mudahan bermanfaat untuk anda. Antara tanda-tanda awal anda menghidap asma adalah berdehit, sesak dada, sukar bernafas dan batuk. Ia kerap melanda pada waktu malam dan awal pagi.

penyakit asma

Penyakit asma melibatkan saluran udara yang membawa masuk dan keluar udara di paru-paru. Dinding dalam saluran pernafasan akan menjadi bengkak atau radang, seterusnya amat sensitif kepada gatal dan cenderung untuk tindakbalas alahan. Radang menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit dan kurang udara boleh melaluinya.

Apakah pencetus atau faktor-faktor asma?

1. Bayi dan kanak-kanak berisiko

Paling biasa di kalangan kanak-kanak - terutamanya yang mempunyai berat lahir yang rendah, terdedah kepada asap rokok, dilahirkan secara Caesarean. Faktor risiko tambahan untuk kanak-kanak termasuk mempunyai alahan, ekzema atau ibu bapa dengan asma.

2. Alahan

Hampir semua penghidap asma mempunyai alahan. Reaksi alahan yang dicetuskan oleh antibodi dalam darah sering membawa kepada radang saluran udara yang dikaitkan dengan asma.

3. Asap rokok

Kanak-kanak daripada ibu-ibu yang merokok dan orang yang terdedah kepada asap rokok, mempunyai risiko yang lebih tinggi meghidap asma.

3. Alam sekitar

Pencemaran, sulfur dioksida, nitrogen oksida, ozon, suhu sejuk, dan kelembapan yang tinggi, dapat mencetuskan asma.

4. Obesiti

Orang dewasa dengan obesiti (BMI 30 atau lebih) mempunyai dua kali risiko asma.

5. Tekanan

Orang yang tertekan mempunyai kadar asma yang lebih tinggi.

Cara merawatnya pula bagaimana?

Kenali punca kenapa asma menyerang anda. Barulah senang untuk merawatnya. Jauhi faktor-faktor cetusan asma. Asma adalah penyakit yang berubah-ubah, banyak faktor boleh mencetuskan serangan, oleh itu awasi punca serangan anda. Adakah ia asap rokok, habuk, pencemaran atau sesetengah jenis makanan?

Satu kajian di Hospital Diraja Prince Alfred, Australia menunjukkan mereka yang makan ikan lebih dari sekali seminggu dapat mengurangkan risiko yang berkaitan dengan masalah pernafasan. Bagi mereka yang menghidap asma kronik pula, pengambilan dos tinggi minyak ikan dapat mengurangkan serangannya.
Ikan atau minyak ikan mengandungi Omega 3 yang kaya dengan Asid Lemak Essential (EFA) dan Asid Docosahexanoic (DHA). Omega 3 inilah yang bertindak mencegah penyakit asma ketika kanak-kanak, serta dapat mengurangkan serangan bagi mereka yang menghidapinya.
Antara suplemen semulajadi Shaklee yg boleh membantu anda adalah Omega Guard Shaklee (minyak ikan).

omega guard shaklee asma

Apa kata pengguna?



Untuk Info dan Order:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved