Petua Merawat Migrain Sebelum Menjadi Parah!

Selalunya orang akan salah sangka migrain sebagai sakit kepala biasa. Sebab tu diorang rawat migrain seperti merawat sakit kepala biasa. Mungkin ramai yg kurang tahu, migrain ni boleh membawa kepada serangan sawan, strok dan serangan teruk yg menyebabkan lumpuh!

migrain shaklee

Migrain adalah kesakitan yg berupa denyutan di sebelah kepala dan sering diikuti dengan perasaan mual, ingin muntah, tidak tahan kepada bunyi yg kuat dan cahaya yg terang. Selalunya migrain akan berlanjutan dari beberapa jam ke beberapa hari.

Sakit kepala biasa pula berbeza sebab ia datang menyerang pada bahagian kiri dan kanan kepala dan boleh berlanjutan ke beberapa jam. Selalu dikaitkan dengan penat, stress, tekanan emosi, badan kurang sihat dan sinus.

Haa.. Dah nampak perbezaan kedua2 ni kan. Biasanya migrain ni disebabkan oleh pendarahan haid, pertukaran cuaca panas dan sejuk, berpuasa, kurang tidur, cahaya lampu yg terang dan bau-bauan yg kuat.

Untuk merawat migrain, ada beberapa jenis makanan yg sangat bagus untuk diamalkan bagi mengelakkan dari diserang migrain:

1. Telur - Kaya dengan Omega-3 yg dikatakan amat baik dalam merawat migrain.

2. Kekacang - Sesetengah kajian mendapati kekurangan magnesium dalam badan boleh sebabkan migrain. Magnesium juga dikatakan berkesan untuk tenangkan fikiran yg berada dalam keadaan tegang semasa migrain melanda. Amalkan kekacang sebab ia didapati dapat melindungi tubuh dari sakit kepala dengan cara merehatkan pembuluh darah.

3. Susu - Riboflavin atau vitamin B2 berfungsi membentuk sel darah merah, antibodi dalam tubuh dan membantu menukarkan karbohidrat kepada tenaga. Kekurangan tenaga dikatakan salah satu punca migrain. So, orang2 yg migrain jangan lupa minum susu ye!

4. Bayam - Kaya dengan kandungan magnesium yg berkesan merawat migrain.

5. Salmon - Tinggi kandungan Omega-3 yg menjadikannya salah satu makanan terbaik menghindari migrain.

Selalu jugak saya mendapat pertanyaan, 'ada tak suplemen Shaklee yg boleh bantu rawat migrain?'. Ya, memang ada. Boleh cuba dua suplemen ni, Ostematrix dan B-Complex.



Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium.  Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.



Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang mograin, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

Nak cuba? Hubungi:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121
Email: finiey_zain@yahoo.com

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved