Cara Atasi Keputihan Berpenyakit Bagi Kaum Wanita

Anda tahu apa itu keputihan? Kaum wanita gerenti tahu kan! Tapi tahukah anda untuk bezakan antara keputihan yg normal dan yg berpenyakit? Bila dah tau, barulah senang nak rawat keputihan ni.

Keputihan normal boleh berlaku pada keadaan berikut iaitu beberapa hari sebelum tiba haid, ketika terangsang, kehamilan, klimaks atau selepas menopaus. Sebelum datang haid dan ketika hamil, paras hormon meningkat dan menyebabkan keputihan atau cecair jernih yg melekit keluar dari alat sulit.

Tanda-tanda keputihan yg berpenyakit termasuklah pertukaran warna dari jernih, putih ke kuning, kehijauan atau berdarah. Ia boleh hadir dalam jumlah yg banyak, kadang-kadang keluar secara berketul-ketul dan kecil, gatal dan berbau!


Tanda-tanda seperti bengkak, pedih atau sakit pada alat kelamin juga perlu diberi perhatian. Sekiranya jangkitan merebak ke rahim atau sistem peranakan, wanita akan mengadu sakit pada bahagian bawah abdomen serta demam.

Untuk mengatasi keputihan adalah dengan menjaga kebersihan alat sulit dengan semaksimum yg mungkin. Antaranya:

1. Bersihkan bahagian luar kemaluan selepas buang air kecil atau besar dengan menggunakan air.

2. Ketika haid, wanita dinasihatkan kerap menukar tuala wanita terutamanya pada hari-hari yg banyak darah keluar. Ini kerana darah adalah medium yg sesuai utk kuman membiak.

3. Elakkan daripada sering mengamalkan douching iaitu memasukkan jari atau pancutan air ke dalam kemaluan dengan tujuan membersihkan bahagian dalam alat sulit.

4. Elakkan menyapu shower gel atau sabun mandi pada alat sulit kerana ia boleh menyebabkan kekeringan dan iritasi kulit atau gatal. Sesetengah wanita sensitif dan alah pada pewangi dalam buih sabun.

5. Pasangan suami isteri digalakkan membersihkan alat kelamin dengan air sebelum dan selepas hubungan intim untuk kebersihan yg optimum.

6. Amalkan membuang air kecil lebih kurang setengah jam selepas hubungan seks bagi mengurangkan jangkitan kuman pada pundi kencing.

7. Elakkan memakai pakaian dalam sintetik yg terlalu ketat kerana ia menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara pada kulit dan akhirnya menggalakkan kuman membiak.

8. Pakaian dalam perlu ditukar setiap hari dan pada hari-hari mengalami keputihan, elok memakai panty liner supaya ia tidak melekat pada pakaian dalam yg menyebabkan ketidakselesaan.

9. Jangan gunakan pembersih alat sulit wanita setiap hari. Gunakan selang antara 3-4 hari supaya pH alat sulit yg normal tidak dirosakkan. Tabiat membasuh dengan pembersih tersebut setiap hari akan menghilangkan keseimbangan pH normal dan bakteria berguna pada alat sulit.

Saya mengesyorkan kepada yg sedang dilanda keputihan yg berpenyakit, mungkin Alfalfa Complex boleh merawat secara dalaman. Bagaimana rupa Alfalfa Complex?

alfalfa shaklee

Alfalfa Complex mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950.


Memang ramai yg berpuas hati selepas gunakan Alfalfa Complex.

keputihan shaklee 2

keputihan shaklee 1

keputihan shaklee 3

Dapatkan Alfalfa Complex sekarang!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=4f4c7d3dd85ea84eb208d7cd031dbfe7
 
Info Lanjut? Hubungi:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121
Email: finiey_zain@yahoo.com
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved