Anak Bijak Sejak Dalam Kandungan!

Anak bijak adalah impian semua ibu bapa. Tetapi perlu juga ibu bapa berikhtiar sejak anak dalam kandungan lagi. Pada minggu-minggu pertama perkembangan janin, otak telah mengambil hampir seluruh daripada ukuran janin!

Tahap-tahap pembentukan dan perkembangan otak pada manusia berlaku mengikut peringkat berikut:

1. Pembentukan dan perkembangan otak manusia dimulai dengan pembentukan lapisan saraf pada 3-4 minggu usia kehamilan. Lapisan saraf ini kemudian menggulung membentuk tiub saraf (neural tube).

2. Pada 2-3 bulan usia kehamilan mula kelihatan serebrum embrio di hujung tiub saraf, serebelum dan bahagian-bahagian lain.

3. Pada usia kehamilan 3-4 bulan, terjadi proses produksi dan penambahan jumlah sel saraf (proliferasi).

4. Pada usia kehamilan 3-5 bulan, berlaku migrasi atau perpindahan sel saraf.

5. Pada usia 5 bulan kehamilan dan beberapa tahun selepas kelahiran bayi, berlaku proses perubahan sel saraf (deferensiasi), pembentukan jalinan saraf (sinapsi) dan pembentukan sarung sel saraf (mielinisasi).

Proses pertambahan jumlah sel saraf selesai sebaik bayi dilahirkan dan pada usia 2 tahun, jumlahnya tidak akan akan bertambah lagi! Semua proses tersebut, selain berlaku berlaku secara semulajadi, ia juga dipengaruhi oleh rangsangan dan pemakanan. 

Jadi, pastikan pemakanan seharian ibu hamil mengandungi karbohidrat, vitamin, mineral dan paling penting kaya dengan protein. Sama juga halnya dengan pengambilan minyak ikan Omega. Ia adalah makanan yang baik untuk perkembangan otak bayi. Malah, kandungan EPA dan DHA yang ada di dalam minyak ikan amat diperlukan untuk perkembangan bayi yang sihat.

Antara minyak ikan pilihan ibu-ibu hamil di Malaysia adalah Omega Guard Shaklee!

petua anak bijak

Jom dapatkan Omega Guard dengan harga promosi. Untuk bulan Februari sahaja!

Untuk Info dan Order:

Shafini Zain
Shaklee Independent Distributor [ID: 881194]
SMS/Whatsapp: 017- 915 1121

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Sihat Cergas Cantik All Rights Reserved